<<< Terug naar nieuws archief

Mobiliteitskosten 'blinde vlek' in bedrijfsleven

29 Oktober 2015

Zakelijke mobiliteit kost werkgevers vele miljarden op jaarbasis. Een groot deel van deze kosten wordt gespendeerd aan woon-werk verkeer. Dit kan vijftien tot twintig procent goedkoper door onder andere een efficiëntere inzet van vervoersmiddelen en meer grip op de totale mobiliteitskosten.

Werkgevers willen wel bezuinigen op mobiliteit, maar weten vaak niet waar te beginnen doordat de kosten verspreid zijn over meerdere afdelingen. Een 'blinde vlek' waar werkgevers moeilijk grip op krijgen. Bovenal rust er vaak nog een taboe op het aanspreken van medewerkers op het reisgedrag.

Kostenpost zakelijke mobiliteit versnipperd
Een van de oorzaken van het grote aandeel van mobiliteitskosten in het personeelsbudget is een gebrek aan inzicht in het kostenplaatje. Athlon Car Lease vroeg 120 CFO's naar hun inzichten in de mobiliteitskosten van hun bedrijf. Uit de onderzoeksresultaten kwam naar voren dat bijna niemand weet hoe het totale kostenplaatje van mobiliteit eruit ziet. Woordvoerder Folkert Ruiter: "De kosten zijn vaak verdeeld over verschillende interne afdelingen en kostenposten; zo valt de leaseauto onder HRM, terwijl de afdeling Financiën over de onkostendeclaraties gaat."

Inzicht in mobiliteit
Aandacht voor mobiliteit is geen slecht idee. Zeker als je bedenkt dat tien tot twintig procent van de personeelskosten bestaat uit directe mobiliteitskosten. We hebben het dan over een potentiële besparing van ruim een miljard euro op jaarbasis. "Elke bespaarde euro is er één voor ondernemers," alsdus  Paul Jan Jacobs, organisator van de jaarlijkse vakbeurs Ecomobiel. Meer grip op de kosten door aandacht voor mobiliteitsmanagement is daarmee een relevant aandachtspunt. 

Wilt u, als ondernemer, nadenken over mobiliteit? Denkt u dan eens aan het onder de aandacht brengen van de fiets in de organisatie. Dit doet u met ForenZo. U bespaart dan niet alleen op uw mobiliteitskosten, u realiseert ook een vitaler werknemersbestand. Als klap op de vuurpijl krijgt u, in de samenwerking met ForenZo, meer grip op de mobiliteitskosten en op het reisgedrag van de medewerkers.

Bron: brisk magazine