<<< Terug naar nieuws archief

Checklist - voor het opstellen van een fietsplan

10 februari 2015

Een nieuw fietsplan. Het is een welbekend puzzelstukje als het gaat om slimmer mobiliteitsmanagement in het bedrijfsleven. Bedrijven zijn kennelijk nog steeds op zoek naar een alternatief voor het “oude” fietsplan. In dit oude fietsplan kreeg de werknemer een fiets van de belastingdienst toegezegd. Nu de regelingen zijn veranderd gaan velen zelf aan de slag met het opstellen van een fietsplan. Men loopt hierbij veelal tegen complexe bureaucratische vraagstukken aan. Vervolgens worden de nieuwe regelingen niet voldoende onder de aandacht gebracht in de organisatie en weten werknemers dus vaak niet dat het voordeel er überhaupt is. Het kan veel eenvoudiger en vele malen effectiever! Maar wat hoort er nu eigenlijk in een fietsplan? Wij hebben alvast wat tips op een rijtje gezet.

Checklist fietsplan:

Voordeel op aanschaf

De prijs van een e-bike vormt vaak een struikelblok voor de forens. Flinke kortingen op de aanschaf en een beloning voor het fietsgebruik blijken zowel motiverend als drempelverlagend te werken. Denk aan fietsbeloningen in de vorm cadeaus, spaaracties en sponsorgeld voor goede doelen maar ook gewoon euro's, zoals bij het ForenZo Fietsbelonen.

Communicatie

Werknemers moeten wel weten wat het bedrijf doet voor meer fietsers. Communiceer daarom met uw collega’s, niet alleen ter bekendmaking maar ook voor het creëren van een positieve buzz voor het gebruik van de fiets of e-bike. Daarvoor zijn allerlei ludieke acties te bedenken.

Inzet op structurele gedragsverandering

De positieve effecten van een organisatie die veel fietst, zijn pas goed zichtbaar en voelbaar op de langere termijn. Denk aan meer ruimte op de parkeerplaats en meer energieke werknemers. Een consistente en langdurige inzet voor meer fietsers is dus een kritische succesfactor.

Aandacht voor implementatie

Het doorvoeren van de administratieve en procesmatige implementatie met betrekking tot een fietsplan vraagt intern vaak veel denkwerk en werklast. Het reiskostenbudgetbeheer is daarnaast vaak versnipperd over verschillende afdelingen en loopt volgens ouderwetse procedures. Digitalisering biedt nieuwe kansen en maakt het mogelijk de reiskosten meer te centraliseren.

ForenZo ontzorgt en organiseert bovenstaande punten voor het Nederlandse bedrijfsleven en biedt praktische handvatten. ForenZo doet dit door mensen bewust te maken, uit te dagen, passend te informeren en te belonen voor slimme keuzes. ForenZo verleidt en prikkeld tot ander reisgedrag. Naast de vele voordelen en kortingen op aanschaf van fietsen, organiseren wij fietsbelonen en een fietschallenge om organisaties te helpen hun fietsers te (blijven) stimuleren.

Download onze brochure